Pääsin eilen osallistumaan tekniikan ihmeiden ansiosta EBoG-sivustoa pyörittävän Maken D&D 4th Edition -roolipeliin Forgotten Realms -kampanjassa nimeltään Threads of Sanity.
Pelasin Maken GMPC:nä toiminutta barbaari/riimupappia nimeltään Alukain. Peli oli aloitettu 1-tasoa korkeammalta, ja pelaajat olivat jo 7-tasolla, joten täytyy kyllä myöntää, että olin varsinkin ihan pelin alussa aivan pihalla 4-edikan power-listan kanssa (olisi pitänyt tutustua vielä enemmän hahmoon etukäteen, kun mahdollisuus oli). Sitten kun päästiin vauhtiin niin homma sujui mielestäni aivan hyvin. Sen verran hommaan tykästyin, että Alukainin kuoltua taistelussa kahta hippogriffiä ja jonkinlaisia vesipetoja vastaan päätimme tuoda minut mukaan ihan omalla hahmollani. Kyllä, sen verran n00b olin, että pelaamani hahmo kuoli.
Mielestäni Mumble (yhteydenpitoa varten verkossa) ja Cacoo (karttoja varten)toimivat hyvin pelissämme. Cacoossa kartat piirtyivät helposti ja tokeneiksi valittuja kuvia oli vaivaton liikutella. Ääni kulki Mumblen kautta selvästi ja ilman suurempia pätkimisiä. Lisäksi oli helppoa keskittyä peliin samalla kun lämmitin itselleni tee-vettä (minusta tällainen härvääminen on "porukan silmissä" aina ollut vaikeaa). Jotenkin roolipelaaminenkin sujui paremmin kuin olin kuvitellut, vaikka oma kipeä kurkkuni ja ekan kerran jännitys hieman rajoittikin omaa antautumista rooliin.
D&D:n uusimman laitoksen sääntöjäkin tuli ensimmäistä kertaa kunnon pelissä testattua. Homma toimi yllättävän hyvin, vaikka taisteleminen oli kyllä aika hidasta esimerkiksi Praedoriin verrattuna. Noiden powereiden ja kaikkien vaihtoehtojen selaaminen vie aikaa. Taistelu oli selkeästi taktisten valintojen tekemistä, eikä sellaista brutaalilla nopeudella etenevää kaaosta, johon olen tottunut. Ilman apuvälineitä myös hahmonluonti olisi varmaan melkoista työtä, mutta siihen löytyy onneksi valmiita hahmonluontigeneraattoreita ja jopa Wizards of the Coastin oma Character Builder.
Taistelun hitaudesta huolimatta peli oli mielestäni mukava, ja toivottavasti saadaan jatkettua Mumble & Cacoo -pelejä jatkossakin. Voisin kuvitella, että taistelutkin nopeutuvat sitten, kun oman hahmon optiot muistaa tarkemmin ja homma muutenkin rutinoituu.
Yllättävän hyvä ratkaisu tuo Mumble + Cacoo sekä nopanheitot. Osittain jopa paljon helpompaa kuin pöydän ääressä.
VastaaPoistaÄäni + kuva toimii, mutta äänen ja kuvailun merkitys nousee entisestään. Kai se on PJ:n kerrattava hieman tarinankerrontaa ja erityisesti tunnelman luontiin soveltuvia taitoja.
Joo, tuo sujui kyllä yllättävän hyvin. Ja samanlaisia sekaannuksia ja selvennyksiä on kuitenkin myös pöydän ääressä kuin mitä nyt tuli vastaan, että kyllä pj myös veti mielestäni hommansa hyvin.
VastaaPoistaOlikohan se Kimmo, joka kuvaili tosi hienosti sen oman hahmonsa yhden lyönnin. Oli piruettia ja kaaressa lentävää verta.
Eikös toi Cacoo ole joku kollaboratiivinen kaavioidenpiirto-ohjelma? Miten se soveltuu virtuaalipöydäksi miniatyyripelikäyttöön, ja erityisesti tekeekö se sen jotenkin paremmin kuin esim. Maptool? http://rptools.net/
VastaaPoistaJoo, Cacoo on juuri tuommoinen. Periaatteessa se on suuri, valkoinen ruudukko, jonka äärellä kaikki samaan projektiin osallistuvat voivat yht'aikaa editoida piirtopöydällä tapahtuvaa. Erilaisia objekteja ja muokkausmahdollisuuksia löytyi melkoinen määrä, ja pj loihti kohtuullisen nopeasti jokivarren siltoineen, kun sellaista tarvittiin. Sinne pystyy myös liittämään karttoja "alustaksi", jonka päällä sitten temmelletään.
VastaaPoistaCacoossa pystyy useampikin henkilö yht'aikaa osallistumaan saman piirtopöydän ympärille, ja ainakin yhden pelikerran perusteella se oli riittävän vakaa ja monipuolinen palvelemaan 3 pelaajan ja pj:n tarpeita.
Tuo Maptool ei ole tuttu. Paha siis mennä sanomaan, tekeekö Cacoo homman paremmin, mutta se oli ilmeisesti muille pelaajille tuttu töiden puolelta, joten sen käyttämisen aloittaminen oli helpompaa. Minulle tuo tokeneiden siirtely kartalla on toissijaista tässä hommassa, joten tuo Cacoo käy minulle yhtä hyvin kuin mikä tahansa muukin sovellus.