keskiviikko 1. helmikuuta 2012

Praedoriin kehittelemiäni sääntömuutoksia


Inspiroituneena Dagonin kirjassakin luettavissa olevasta Patriisi-kampanjasta (Kaarlen muistelot) ja peliä seuranneesta sääntökeskustelusta inspiroituneena päätin kirjata kaksi vanhaa Praedorin talonsääntöä, joita on tullut joskus omissa peleissä käytettyä tai ainakin harkittua käytettäviksi.

1) Lähitaisteluväistön onnistumisasteet vähennetään aina voittaneenkin hyökkäyksen onnistumisasteiden myötä tulevista vaurionopista.

Eli esimerkiksi I asteella onnistunut väistö II asteen hyökkäystä vastaan vähensi vauriota yhdellä vaurionopalla.

Muistelisin, että tämän säännön taustalla oli, haluni tehdä väistämisestä vähän houkuttelevampaa. Lisäksi se kuvasi mielestäni hyvin tilannetta, jossa taaksepäin hätäisesti horjuva hahmo saa hieman vähäisemmän haavan kuin muuten saisi.

2) Hyökkäys kahden käden aseella käyttää vain "toisen käden toiminnon", jolloin toisen käden toiminnolla voi edelleen torjua ilman ylimääräistä vaikeutta. 

Torjuminen kahden käden aseilla toimii siis niin, että ensimmäinen torjunta tapahtuu normaalisti 3n:llä (+ olosuhteet, kuten haavoittuminen, hämärä yms.). Tämän jälkeen tulevista torjunnoista tulee +1n torjumiseen normaalisti, eli seuraava torjunta on 4n, seuraava 5n jne.

Normaaleilla säännöillä kahden käden aseella torjuttaessa hahmon molempien käsien toiminnot on jo käytetty, joten ensimmäinen torjunta on jo sitten vaikeaa. Tämä on periaatteessa järkeenkäypää, mutta vähentää houkutusta käyttää kahden käden asetta. Kilpi ja ase -yhdistelmä on varsin kova ja varma vaihtoehto, joten tällä sääntömuutoksella halusin tehdä kahden käden aseella taistelemisesta hieman houkuttelevampaa. Tämä koskee siis paitsi suurmiekkoja, suurtapparoita yms. kahden käden aseita, myös esimerkiksi tapparaa ja lyömämiekkaa kaksin käsin käytettynä.

Ei tämä talonsääntö mielestäni paljon tilannetta muuttanut, ja kilpi + ase oli edelleen monelle houkuttelevampi vaihtoehto, mutta kilven ja aseen ylivoima kaventui edes vähän muihin taistelutyyleihin nähden.


Omasta mielestäni nämä kaksi sääntömuutosta eivät vaikuta erityisen kovasti Praedorin systeemin tasapainoon tai yleiseen tunnelmaan. Ne ovat pieniä viilauksia, joita ilmankin on tullut pelattua erittäin nautittavaa Praedor-peliä. Itse asiassa ainakin 2-sääntömuutos on ollut käytössä hyvin vähän jos ollenkaan (niin hyvä se kilpi edelleen oli...) En siis koe Praedorin systeemiä mitenkään vialliseksi, vaikka nämä aikoinaan on tullut kehiteltyä, vaan pidän näitä enemmän omaan pelityyliin sopivina viilauksina.


Lisäksi en koe näiden sääntömuutosten lisäävän tai vähentävän systeemin realismia tai tuottavan uskottavampia tuloksia pelissä. Kyseessähän ei muutenkaan ole realismiin, vaan genrerealismiin pyrkivä peli. Koen nämä sääntömuutokset vain tyylillisesti houkuttavina.

2 kommenttia:

  1. Toki muutokset ovat pieniä, mutta niilläkin on vaikutuksensa "genrerealismiin". Nuo säännöthän ajavat genreä siihen suuntaan, että ketterä ninjailu ei ole tehokas taistelutekniikka ja että isot barbaarit kahdenkäden aseineen ovat lähinnä omasta hyvinvoinnistaan piittaamattomia berserkkejä. Minä tykkään Praedorissa siitä, että sivistyneistön miekka + kilpi -yhdistelmä on sotakentillä täysin ylivertainen barbaarikansojen viritelmiin verrattuna. Sille on siis syynsä, että esimerkiksi paimentolaiset keihäineen on voitu ajaa maailman reunalle.

    Mutta, Praedorinsa kullakin. Ja kuten sanottu, varsin pieniähän nuo ajamasi muutokset ovat.

    VastaaPoista
  2. Olet ihan oikeassa siinä, että tällaisilla jutuilla on seurauksia siihen, kuinka se genrerealismi välittyy, en minä sitä kiellä. Olisi pitänyt tuoda se vain vielä selkeämmin esille itse tekstissä, että nämä seuraukset kyllä olivat tiedossa - ja niihin näillä muutoksilla pyrittiinkin!

    Mielestäni tähän genreen kuuluu myös ninjailu ja kahdenkäden aseet, joten halusin tehdä molemmat asiat houkuttelevammiksi. :)

    VastaaPoista