Olen viime aikoina pyöritellyt mielessäni paljon erilaisia mahdollisuuksia historiallisiin peleihin ja historiaa inspiraationlähteenä käyttäviin peleihin. Sen verran innostuin, että blogasinkin hieman aiheesta vähän aikaa sitten ja heittelin ilmoille jotain ajatuksia satavuotisen sodan hyödyntämisestä ropekampanjassa. Aikaisemmin pelattiin Kajaanissa Praedorin säännöillä viikinajalla seikkailevista suomalaisista kertovaa peliä, mutta se päättyi vähän surullisesti osaksi pj:n (minun) tekemiin virhearviointeihin. Total Party Kill päästiin kokemaan.
Nyt historiallisen pelin houkuttelevuutta ovat lisänneet hyvät kokemukset Dagonin kirjassakin kronikoimastani Patriisi-kampanjasta, joka kertoo italaisesta kauppiassuvusta 1300-luvun alun Italiassa.
Historiallisessa pelissä on omat etunsa. Historiaa ei tarvitse paljon opiskella, että pääsee tietynlaiseen fiilikseen niin kauan kun vain ei liian tarkasti aleta historiaa seuraamaan. Asioiden kuvailu on helppoa ja pelaajien on varsin helppo löytää mielleyhtymiä ja samaistumiskohteita. Varsinkin tuossa Patriisi-kampanjassa on jotenkin päässyt paljon maailmaan sisään, kun tietää aika tarkasti missä ollaan, minkälaista ympäristö on ja miltä ihmiset näyttävät.
Yksi ongelma, jonka huomasin ainakin itse "viikinkipeliä" suunnitellessani, oli jatkuvasti kurkkiva pelko "meneekö tämä nyt oikein". Wikipediaa tuli sahattua aika paljon joidenkin täysin triviaalien tietojen metsästämisessä, kun ei uskaltanut improvisoida jotain juttua pelikertaa suunnitellessa, ja sitten homma alkoi tuntua enemmän työltä kuin huvin suunnittelulta.
Täysin historiallisessa pelissäkin täytyy siis mielestäni uskaltaa hieman rennommin suunnitella, eikä olla liikaa naimisissa sen historian kanssa. Patriisi-peliin hahmoa suunnitellessa jo inspiraation hakeminen historiasta toi paljon tyydyttävämpää jälkeä kuin viikinpelinaikainen opiskelu. Toisaalta 1300-luku saattaa olla tällä hetkellä tutumpi kuin viikinpeliä suunnitellessa viikinkiaika oli, joten tämäkin saattoi inspiroida ja rohkaista hahmonluonnissa. Kun kotiläksyjä ei tarvinnut tehdä niin paljoa, oli työskentely helpompaa ja innostavampaa. :)
Historiallisen kampanjan hyvä lähde inspiraatiolle on luonnollisesti historiallinen fiktio: kotoiset Waltarin tai Ruusuvuoren kirjat, ulkomaisista esimerkiksi Cornwellin teokset. Historiallista fiktiota on myös hyvin eri tyylistä, joten omaan kampanjaan sopivaa fiktiota luulisi löytyvän.
Historiallisen pelin lisäksi minua kiinnostaisi paljon kuitenkin myös historiasta pelkästään inspiraatiota ammentava, omaan maailmaan sijoittuva peli Tulen ja jään laulun tyyliin. Siinä on maailma ja juoni, jonka inspiraationlähteet on aika helppo tunnistaa, mutta siitä huolimatta maailma ja tapahtumat tuntuvat persoonallisilta ja Martinin itsensä luomilta. Ja onhan näitä historiasta inspiraationta hakevia fantasiakirjailijoita, Guy Gavriel Kay ja "historiallista" fantasiaa kirjoittava Naomi Novik nyt ekana tulee mieleen.
Tällaisessa pelissä näkisin etuina sen, että samalla tavoin historiasta edes vähän tietävien pelaajien ja pelinjohtajan on kohtuullisen helppoa olla samalla aaltopituudella, millaista peliä on tulossa. Toisaalta "historian painolasti" on pienempi kuin oikeasti historiallisella kampanjalla. Erityisesti minua tällaisessa historiasta inspiraatiota hakevassa pelissä houkuttelee se, että on helppo nappailla ne parhaat palat sopasta omia mausteita lisäten.
Toisaalta ei historian inspiroima omakaan maailma ole täysin ongelmaton. Pelinjohtajan on tiedotettava tällaisessa pelissä mielestäni historiallista kampajaa selkeämmin pelaajille, mikä pelissä on historian innoittamaa ja sitä mukailevaa, mikä taas fantasiaa. Toisaalta maailmanluonti on yleensä aluksi erittäin mukavaa ja kiehtovaa, mutta muuttuu jossain kohdassa enemmän työlääksi kuin "tutun" historian soveltaminen peliin.
Kumpikaan tapa, historiallinen kampanja tai historian inspiroima fantasiakampanja, tuskin on ongelmaton. Toisaalta molemmat ovat myös erittäin houkuttelevia. Fantasiaroolipelejä lähinnä pelanneena ja ainakin yleisimmät fantasiateokset lukeneena uskoisin kuitenkin fantasian olevan itselle pelinjohtajana houkuttelevampi vaihtoehto kuin historiallinen kampanja. Toisaalta tällä hetkellä historiallisessa kampanjassa pelaavana on roolipelaaminen ollut erittäin antoisaa ja mielikuvitusta kutkuttelevaa.
Omallakin kohdalla sekä historiallinen kuin historiaan pohjautuva fantasiakampanjakin kiinnostaisi.
VastaaPoistaKuten sinulla, saattaisi paino kuitenkin siirtyä sinne historiaan pohjautuvaan fantasiaan, koska pienet fantasiaelementit (ainakin täällä) kuuluvat roolipelipöytään.
Historiallinen kampanja voisi olla varsin kiinnostavaa pelattavaa, mutta oikeaan historiaan pohjautuvaa peliä en kyllä itse lähtisi luomaan tai vetämään, siinä olisi mielestäni liikaa työtä ja painolastia. Myöskään "vaihtehtoinen historia", ei tunnu oikealta, kun mielestäni sitten voi ihan yhtä hyvin vetää nupit yhteentoista ja siirtää homma omaan fantasiamaailmaan ja antaa samalla itselleen täysin vapaat kädet, vaikka sitten sortuisikin siihen että "täällä on Anglandin saarivaltakunta joka sotii tätä Aurinkokuninkaiden maata vastaan" linjalle.
VastaaPoistaMkaY, ehkä joskus... ;-)
VastaaPoistakka0s, ihan totta tuo - ja sen takia se viikinkipeli aikoinaan meni Kajaanissa pieleen. Historiallisessa pelissä on minusta vain pakko tehdä itselle selväksi se, kuinka naimisissa sen historian kanssa ollaan. Kumpi on siistimpää - fiilis vai se, että jokin menee "oikein"?
Kuitenkin tuollainen oma fantasiamaailma avaa niin paljon mahdollisuuksia, ettei rajaa - ja parhaimmillaan se on elävyydessään yhtä kiehtovaa kuin historiakin, vrt. esimerkiksi Tulen ja jään laulun maailma, joka sekoittaa mielestäni hienosti historiallisissa analogioita selvästi fantastisempaan sisältöön.
Minua ei itse asiassa ainakaan edes haittaa tuo "Anglandin saarivaltakunta" -juttu, vaikka monet juuri siitä syystä esimeriksi 7th Sea -peliä moittivat. Se fantasiasilaus siinä vain antaa niin paljon mahdollisuuksia, vaikka sen silauksella alla analogiat selviä olisivatkin...
Tuli nyt uudestaan luettua tämä teksti, ja siinä on kyllä hyviä pointteja historian hyödyntämisestä ropekamppiksessa. Olen samaa mieltä siitä, että "historian inspiroima kampanja" on usein huomattavasti hedelmällisempi lähestymistapa kuin aidosti "historiallinen kampanja". Jälkimmäinen kun on pelinjohtajalle liian raskas toteuttaa ja todennäköisesti nostaa pelaamis/osallistumiskynnystä myös pelaajille - "uskallanko nyt sanoa tai tehdä näin, jos se ei olekaan historian mukaista". Historiallisen inspiraation ja vaikutteiden hakeminen, mutta ei niiden orjallinen imitointi, on taas varsin helppoa: kaikille tulee kymmeniä mielikuvia historiallisista hahmoista ja asetelmista, kuten muskettisoturi, natsiupseeri tai Aurinkokuninkaan hovi.
VastaaPoistaItse en myöskään oikein kykene näkemään sitä "aidon historiallisuuden" itseisarvoa. Tämä on ehkä enemmän historian elävöittämisharrastuksesta kiinnostuneiden alaa. Roolipelaaminen on kuitenkin hieman eri asia, jossa merkityksiä voidaan hakea toisaalta. Esim. Patriisi-kamppiksessa 1300-luvun varhaismarkkinataloutta mallinnetaan varsin kevyesti: se on light-tuote verrattuna aidosti historialliseen. Aito mallintaminen edellyttäisi pohdintojen roomalaisesta oikeudesta, Tuomas Akvinolaisen rahakäsityksestä, teologien "oikeudenmukaisen hinnan" määritelmän, monimutkaisen valuuttajärjestelmän ja monien muiden seikkojen huomioon ottamista. Mutta miksi pitäisi - ketä kiinnostaa? Pelistä tulisi aivan toisenlainen, jos peliaikaa käytettäisiin tällaisten asioiden pohdintaan ja mallintamiseen.
Mielestäni tuossa Patriisissa on ainakin vielä löydetty kultainen keskitie sen historiallisuuden ja improvisaation vapauden välillä. Peli tuntuu historialliselta, mutta ei ainakaan vielä kanna mitään painolastia, joka haittaisi omaa pelaamista.
VastaaPoistaUskoisin, että tuollaiseen sopivan kevyeen tai pelkästään inspiraation historiasta hakevaan peliin on myös helppo motivoitua ja motivoida; ainakin itse pidän lukea erilaisia teoksia eri jaksoista historiassa, ja teen rohkean olettamuksen, että moni muukin nauttii ainakin Wikipedian selailusta, jos ei muuten...