lauantai 30. toukokuuta 2009

Solitaire of Ice and Fire: Taistelu hämärällä kujalla

Kokeilin huvikseni Song of Ice and Fire Roleplaying -roolipelin taistelusääntöjä yksinkertaisessa kohtauksessa, jossa neljä salamurhaajaa hyökkää Jonothon Storm -nimisen lordin äpärän ja palkkasoturin kimppuun. Jonothon on hahmolomakkeensa pohjalta taitava ja rohkea miekkamies, joka tuntee myös kaupunkien kadut elettyään niillä lapsuutensa ja nuoruutensa katupoikana. Hänen ja salamurhaajien taisteluun littyvät arvot ovat seuraavat:

Jonothon Storm
Agility 3, Athletics 4, Awareness 3, Endurance 3, Fighting 5 (Long Blades 2B, Brawling 1B)
Combat Defense: 10+1 (dagger) * Armor Rating: 1 (Padded) * Armor Penalty: 0
Health: 9 * Movement: 4 yards
Long Sword 5D+2B, damage 5 * Dagger 5B, damage 1 (Defensive +1, Offhand +1)

Assasins
Agility 3, Endurance 3, Fighting 4 (Short Blades 1B), Stealth 4 (Sneak 1B)
Combat Defense: 7 * Armor Rating: 2 (Soft Leather) * Armor Penalty: -1
Health: 9 * Movement: 4 yards
Stiletto 4D+1B, damage 3 (Piercing 2)


Taistelu alkaa Jonothon Stormin saapuessa sovittuun tapaamiseen heikosti valaistulla, öisellä kaupungin aukealla Braavosissa. Aukealla sijaitsee suihkulähde, tyhjät kärryt, muutamia oviaukkoja ja kujia ja portaikko yhden rakennuksen toiseen kerrokseen. Salamurhaajat luottavat ylivoimaansa, eivätkä vaivaudu yllättämään palkkasoturia, vaan odottavat tikarit kourissaan. Jonothon arvioi mahdollisuutensa hyviksi, vetää miekkansa ja tikarinsa ja valmistautuu taisteluun.

Hämärä katu vaikeuttaa kaikkien toimia, ja näin ollen sekä salamurhaajat että Jonothon saavat -1D kaikkiin toimiinsa. Toisaalta pimeyden turvin salamurhaajien ja Jonothonin on helppoa kumpienkin paeta, jos tilanne näyttää pahalta.

Ensimmäinen erä näyttää pahalta Jonothonin kannalta, sillä kahden salamurhaajan tikarit löytävät tiensä palkkasoturin puolustuksen läpi, ja haavoittavat häntä. Jonothon maksaa kuitenkin samalla mitalla leikaten miekallaan yhden salamurhaajan kurkun auki, ja syöksyen sen jälkeen yläkertaan vievään portaikkoon, missä salamurhaajat pääsevät hänen kimppuunsa vain kaksi kerrallaan, ja Jonothonilla on muutenkin etuasema pitemmän miekkansa ansiosta.

Portaikko toimi tässä tapauksessa Obstacle -ominaisuutena Jonothonin eduksi, ja tuo +5 Jonothonin Combat Defense -arvoon; erinomainen etu!

Surmattuaan yhden salamurhaajan ja onnistuttuaan siirtymään parempiin asemiin Jonothonin on helppo pitää puolensa taitamattomampia salamurhaajia vastaan, ja palkkasoturi ajaakin torjuukin taitavin torjunnoin jokaisen salamurhaajien hyökkäykset ja vastaa taitavin sivalluksin ja pistoin.

Lopulta toinen salamurhaajista onnistuu iskemään tikarinsa Jonothonin kylkeen, mutta kauaa salamurhaaja ei ehdi aiheuttamastaan haavasta nauttia, sillä tuskasta piittaamatta Jonothon leikkaa häntä haavoittaneen käden irti. Palkkasoturin kaadettua vielä kolmannenkin salamurhaajan miekallaan pakenee viimeinen vahingoittumaton salamurhaaja, ja haavoittunut mutta voittoisa Jonothon Storm jää taistelun näyttämölle ihmettelemään, kenet hän tällä kertaa on suututtanut saadakseen salamurhaajat peräänsä...

SIF RPG:n taistelujärjestelmä osoittautui kohtuullisen nopeaksi ja raa'aksi, kuten olin odottanutkin. Säännöt toivat tietyllä tavalla mieleen D20-pelit Lesser ja Greater Action -vaihtoehtoineen ja taisteluun liittyvine muutoksineen ja ympäristön vaikutuksineen.

Aluksi tilanne näytti Jonothonin kannalta todella huolestuttavalta (epäilin selviääkö palkkasoturi ensimmäisestä vuorosta hengissä), mutta sitten muistin sääntöjen injury-mahdollisuuden, joka antaa mahdollisuuden muuttaa Health -arvoon kohdistuvaa vahinkoa haavoiksi, jotka vaikeuttavat toimia mutta antavat mahdollisuuden jatkaa taistelua pitempään, sillä health -pisteiden pudotessa nollaan on taistelu hävitty. Lisäksi pistin Jonothonin käyttämään ympäristöään hyväkseen. Loppujen lopuksi palkkasoturi olikin voittoisa, ja murskasi vastustajansa viidessä erässä - tosin hänellä oli paremmat varusteet ja hän oli taitavampi, eivätkä salamurhaajat käyttäneet kunnolla hyödykseen hiiviskelytaitojaan!

Taistelu oli mielenkiintoinen!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti