perjantai 5. helmikuuta 2010

Rautalaulu: Sword & Sorcery -henkistä toimintaa Code/X-roolipelin säännöillä

Kun tutustuin Ville Vuorelan Code/X-roolipelin sääntöihin, ohitin ne oikeastaan olankohautuksella: "räiskintäpelit" eivät minua juurikaan kiinnostaneet, enkä kokenut pelin sääntöjä tai settingiä itselleni kovinkaan kiinnostavaksi.

Nyt mieli kuitenkin on muuttunut, ja Code/X:n systeemi houkuttelee ja kiinnostaa hyvinkin paljon erityisesti keveytensä ja toimintapelimäisyytensä takia. Minusta tuntuu, että pelillä saa aikaan hyvin uskottavia toimintakohtauksia, joissa veri lentää mutta toiminta pysyy vauhdikkaana. Vaikka itse pelin teema ei vieläkään oikein iskenyt, niin säännöt houkuttelivat kokeilemaan, ja pari irtotaistelua peliä testailtuani tunsin, että säännöistä saisi aikaan jotain minuakin kiinnostavaa.

Niin alkoi Rautalaulun ideointi.

Alun perin käänsin vain Ominaisuus- (Abilities), Kyky- (Specialties) ja Asetaulukot perusfantasiaan sopiviksi ja muokkasin hieman hahmonluontia. Pian minua alkoi kuitenkin kiinnostaa, miten minulta onnistuisi koko sääntökirjan suomentaminen – pelinjohtajan osuus jäi lähinnä Code/X:n teemaan infoa tarjoavana suomentamatta – ja pelin ”kääntäminen” Sword & Sorcery -fantasiaan.

Pakkohan urakkaan oli ryhtyä – vaikka sitten päällänsä olevan harjoittelun ja vasta-alkaneen Dragon Age -kampanjan pelinjohtajatehtävien kustannuksella. Pari päivää hektistä kääntämistä ja päivä taittoa ja kuvitusta, ja ensimmäinen versio oli valmis. Ensimmäinen kunnon pelisessio säännöillä vedettiin tänään, ja sijoitin sen mahdollisimman helppoon ja tuttuun tilanteeseen: kolme praedoria oli Borvarian rajalla ja suuntasi keräämään aarteita Kirotulta maalta.

Kääntäessäni peliä yritin puuttua alkuperäisiin sääntöihin mahdollisimman vähän, sillä ne sopivat sinällään varsin hyvin sellaiseen fiilikseen, mitä Rautalaululta lähdin hakemaan: veri lentää ja henki saattaa olla välillä hyvinkin herkässä, mutta kaiken kaikkiaan toiminta on nopeaa ja vauhdikasta. En pidä Rautalaulua oikeastaan minun osaltani muuna kuin käännöstyönä; kuvat löytyivät helpolla ja taittokin on lähes sama, kuin alkuperäisessä teoksessa. Jopa hahmolomakkeen laatikot ovat lähes Code/X:n lomaketta vastaavilla paikoilla.

Toki muutamia viilauksia olen tehnyt, ja joitakin perusfantasiassa harvinaisemmin kohdattavia tilanteita olen jättänyt suomentamatta. Nämä muutokset kuvaavat minun näkemyksiäni, ja mahdolliset kiinnostuneet ovat aina vapaita muuntamaan niitä omaan suuntaansa tai kohti alkuperäisiä sääntöjä, jos siltä tuntuu. En väitä minun näkemykseni olevan kovinkaan vankka totuus tällaisessa työssä, ja olen oikeastaan hyvinkin kiinnostunut kuulemaan muiden mielipiteitä omien mielipiteideni ja ratkaisujeni rinnalle.

Kuinka sitten itse ensimmäinen pelitestaus meni? Kirjoitan tapahtumista tavanomaisesti lokin, mutta kaiken kaikkiaan itse pelikerta meni sekä pelinjohtajan, että pelaajien kannalta hyvin. Systeemi toimi ja avoimuus koettiin kaiken kaikkiaan hyväksi asiaksi.

Olin kirjoittanut skenaarion teemaksi ”nimettömien teurastamisen ja aarteiden keräämisen”, ja nämä odotukset skenaariolta kyllä täyttyivät. Olin tehnyt tarkoituksella viholliset hieman heikommiksi kuin seikkailijat, sillä halusin ensimmäiseltä testaukselta nähdä, kuinka ”helpot taistelut" toimivat (viholliset olivat ehkä hieman liiankin helppoja Kirotun maan vaaroiksi). Tuloksena oli varsin uskottavaa nimettömien rääpäleiden ja petojen teurastusta. Karma-mekaniikka toimi kuten sen on varmaankin tarkoituskin ja pelasti yhden pelaajahahmon hengen.Karma antoi pelaajalle mahdollisuuden vaikuttaa omaan hahmoon enemmän ja hän tuntui tästä pitävän – pelaajan kasvoilla käyvä helpottunut ilme ainakin puhui tämän puolesta.

Lopputuomio: Systeemi toimi odotusten mukaan ja hauskaa oli!

Kaiken kaikkiaan systeemi tuntui sen verran mukavalta, että uskallan laittaa Rautalaulun jakoon. Näin alustavasti Rautalaulu on katsastettavissa Scribd-palvelussa, kun minä sinne olen joskus tunnukset tehnyt, mutta pistän kiinnostuksesta riippuen Rautalaulun myös mediafireen, että lataaminen käy hivenen helpommin.

Itse pelisession lokin kirjoitan joskus hieman inspiroituneempana: nyt on pelitestin jälkihuumat vähän liian voimakkaasti päällä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti