sunnuntai 9. toukokuuta 2010

Rautalaulu: Erikoisominaisuudet

Muistan, kuinka innostuneena ja täpinöissäni tällaisia lupailin joskus aikaisemmin... tarkalleen ottaen 29. maaliskuuta, jos tätä blogia on uskominen. Noh, moni kiinnostava asia on vienyt mennessään sen jälkeen, mutta lupaus on lupaus, joten täytetään se nyt ainakin jollain tasolla.

Kiireiden, omien taitojeni vajavaisuuden ja yleisen laiskotuksen takia päädyin lopulta siihen, että en ala kirjoittamaan Rautalaulun "erikoisominaisuuksia" alusta asti itse. Sen sijaan mielestäni paras keino on käyttää hyödyksi Ville Vuorelan Mobsters-gansteriroolipelin tarjoamia Etuja (Edges) ja Haittoja (Cons). Mobstersin perusmekaniikka on lähes identtinen Code/X:n (ja siten myös Rautalaulun) kanssa, joten periaatteessa näiden etujen ja haittojen tulisi integroitua hyvin Rautalauluun. Jos nämä tuntuvat liian voimakkailta, niin silloin pelinjohtajan kannattaa olla näitä käyttämästä.

Rautalaulun hahmolomakkeessa ei taida tosin olla varsinaista tilaa näille, mutta eiköhän ne johonkin reunaan voisi halutessaan rustata...

Nämä Edut ja haitat on käännetty lähes suoraan Mobstersista - kiitoksia jälleen kerran Ville Vuorelalle. Sääntöjä, joilla näitä Etuja ja Haittoja hankitaan, on kuitenkin virtaviivaistettu Praedorin suuntaan:

Hahmo voi halutessaan valita hahmonluonnissa itselleen 10 pisteen edestä Etuja. Jos pelaaja ottaa hahmolleen etuja, on hänen otettava hahmolleen myös Haittoja yhtä monen pisteen edestä.

EDUT:
1 piste:
- Hahmolla on yhteyksiä alamaailman, lainvalvojien, poliitikkojen yms. piirissä.
- Hahmolla on mainetta, joka tuo hänelle ihailua ja ystäviä.
- Hahmolla on poikkeuksellisen hyvä viinapää.
2 pistettä:
- Hahmolla on erikoisosaamista jollain aihealueella ja saa +2 kaikkiin tätä aihealuetta koskeviin heittoihin.
- Jos hahmo vain saa mahdollisuuden puhua, saa hän +2 kaikkiin keskustelu- ja neuvotteluheittoihin kiitos erinomaisten puhelahjojensa.
- Hahmolla on luotettava ystävä, joka auttaa hahmoa ja olettaa hahmon tarvittaessa auttavan häntä. Yksityiskohdat ovat pelaajan päätettävissä.
- Hahmolla on "kuudes aisti", joka varoittaa häntä vaaroista yms. (haastava VLP-heitto).
- Hahmo tulee rahallisesti hyvin toimeen ja hänellä saattaa olla jopa asunto.
- Hahmon erinomainen kuulo tuo +1 kuuloon perustuviin VLP-heittoihin.
3 pistettä:
- Hahmo on kookas. +2 kaikkiin haava-arvoihin.
- Hahmo on onnekas, ja saa heittää uudelleen yhden hahmonsa heiton pelikerran aikana.
- Hahmolla on tarkka ja yksityiskohtainen muisti.
- Hahmon tarkka näkö tuo +1 näköön perustuviin VLP-heittoihin.
4 pistettä:
- +1n taisteluvuoroa heitettäessä.
- Hahmo on rikas ja hänellä on merkittävää omaisuutta (kartano, linna, läänitys jne).

HAITAT:
1 Piste:
- Hahmolla on outo tai ainakin epätavallinen tapa, joka on hyvin tunnusomainen hahmolle.
- Hahmolla on hieman arveluttava maine, joka saa monet suhtautumaan häneen epäluuloisesti.
- Hahmo on silmäpuoli. -2 heittoihin silloin kun kaksi silmää olisi parempi kuin yksi.
- Hahmolla on jonkinlainen kunniakäsitys, joka saattaa olla hieman rajoittava mutta ei kuitenkaan mikään erityisen suuri haitta. Hän pyrkii pitämään sopimuksista kiinni, mutta jos vain keksii keinon päästä pälkähästä, niin hahmo käyttää kyllä sitä.
- Hahmo on vässykkä, eikä kestä kidutusta eikä uhkailua. -2 kidutusta yms. vastaan heitetyissä Sisukkuus-heitoissa.
- Hahmolla on heikko vihollinen, josta kuitenkin on ainakin harmia jos ei haittaa.
- Hahmo on lyhytpinnainen ja äkkipikainen.
2 Pistettä:
- Hahmo on riippuvainen jostain huumaavasta aineesta.
- Hahmo on juoppo, eikä mikään tunnu sujuvan ennen ryyppyä.
- Hahmo on uhkapeluri - ja häviää useammin kuin voittaa.
- Hahmolla on jokin salaisuus, jonka hän ei halua tulevan koskaan ilmi.
- Hahmolla on elätettävänään ja suojeltavanaan läheisiä tai perhettä.
- Hahmon on hyvin kunniallinen - haitaksi asti. Hän ei iske selkään, ei valehtele, pyrkii pitämään sanastaan kiinni ja niin edelleen.
- Hahmo on niin epäluuloinen, että syyttelee ketä tahansa mistä tahansa. -2 sosiaalisiin heittoihin.
- Hahmolla on merkittävä ja vahva vihollinen, josta voi olla harmia ja joka on vaarallinen.
- Hahmolla on kana kynittävänään jonkun tai joidenkin kanssa, ja tämä kostonhimo ohjaa hänen käyttäytymistään.
- Hahmo on lainsuojaton.
- Hahmo ei vain kykene vastustamaan himojensa kohdetta - oli tämä sitten samaa tai eri sukupuolta.
- Hahmo on vallanhimoinen ja haluaa olla johtajana tai ainakin valokeilassa.
3 Pistettä:
- Hahmo on menettänyt toisen kätensä tai jalkansa. -2 heittoihin silloin kun kahdesta kädestä tai jalasta olisi hyötyä.
- Kun hahmo saa Vakavan haavan, menettää hän hyvin pian tajuntansa verenvuodon yms. takia.
- Hahmo ei osaa lukea tai kirjoittaa - eikä aio opetella.
- Hahmolla on vihollinen, jota välttääkseen on parempi vaihtaa osoitetta.
- Hahmo on lainsuojaton ja hänellä on palkkionmetsästäjät perässään.

Tässä suurin osa Mobsters-pelistä käännetyistä Eduista ja haitoista - näiden perusteella pelinjohtaja ja pelaajat voivat kenties myös itse keksiä lisää vastaavia, ja jospa minäkin joskus innostun näitä lisää kehittelemään. Itse asiassa yksi tällainen voisi olla:

Kaksikätinen (4 pistettä) - hahmo saa käyttää kahdella aseella taistellessaan kyvyn tuomaa kolmatta noppaa. Color me Drizzt Fan Boi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti