sunnuntai 11. huhtikuuta 2010

Firefly & Serenity ja muita ajatuksia

Katsoin tänä viikonloppuna syntymäpäivälahjana saadun Firefly -sarjan DVD-boksin (vihdoin!) kaikki jaksot ja siihen perään täydensin nautinnon täydelliseksi katsomalla Serenity -elokuvan, joka toimi päätöksensä sarjan tarinalle.

Sarjan erikoisuutena toimi scifin ja westernin aiheiden sekoittelu, ja henkilökohtaisesti pidän lyhyeksi jäänyttä sarjaa ja erityisen onnistunutta Serenity-elokuvaa kenties hienoimpana scifi-tuotteena. Sen maailma on omaperäinen ja sarja onnistuu olemaan samaan aikaan hauska seurattava ja asenteeltaan "tyly": yhdistelmä joka on yleensä vaikea toteuttaa. Laittomuuksien ja laillisten keikkojen välimaastossa seilaavan avaruusalus Serenityn miehistön seikkailujen seuraamisessa on jotain äärimmäisen kiehtovaa. Sarjan tunnari, Ballad of Serenity, on soinut viikonlopun kestoluupilla kämpässäni.

Sarjan äkillinen loppuminen oli harmillista, mutta onneksi tarina saatiin tyydyttävään päätökseen Serenity-elokuvassa; vaikka tarina jäikin vielä ilman "lopullista ratkaisua", nautin minä suuresti Serenityn haikeasta lopusta.

Firefly ja Serenity saivat minut kuitenkin innostumaan jälleen teemastaan, eli erilaisia tehtäviä suorittavasta miehistöstä, joka elää juuretonta elämää aluksellaan. Tätä teemaa yritimmekin jo käsitellä vuosi takaperin Star Wars -aiheisessa pelissä, mutta jostain syystä homma jäi kesken. Aiheena ja pelin lähtökohtana tämä kuitenkin mielestäni toimii suorastaan erinomaisesti; alus ja tehtävät ovat erilaisia henkilöitä yhteensitova linkki, joten erilaisista näkökulmista ja riidoista huolimatta seurue pysyy hyvin koossa. Aluksen ja seurueen jättävästä henkilöstä saa hienoa draamaa muiden yrittäessä karkottaa lähtijän tai maanitellessa tätä vielä jäämään.

"Alus, miehistö ja kyseenalaisia keikkoja" -konsepti toimii melkein missä tahansa ympäristössä. Scifissä se on kenties helpoin toteuttaa, sillä avaruus ja siellä täällä sijaitsevat planeetat antavat mahdollisuuden luoda erilaisia ympäristöjä, eikä matkustamiseen tarvitse käyttää yhtään sen enempää aikaa, kuin mitä on pakollista. Lisäksi vanhoihin paikkoihin on helppo palata.

Toisaalta viime viikolla tehdyn Pathfinderin tilauksen myötä aloin miettimään, kuinka edellämainittu teema toimisi fantasiapeleissä. Jotenkin matkustaminen pitäisi saada sen verran "moderniksi", että paikasta toiseen siirtyminen veisi jopa kuukausien sijaan vain viikkoja, kenties jopa päiviä. Eberron, joka on tällä hetkellä mielestäni mielenkiintoisimpia D&D-fantasiamaailmoja, antaisi tähän hyviä ideoita: kohtuullisen yleisen, taikuuteen perustuvan teollisuuden ansiosta maagiset ilmalaivat ja rautatiet olisivat ainakin rikkaimpien hyödynnettävissä. Toisaalta ilmalaivat ja rautatiet olisivat sen verran kalliita, että vain kaukokauppa ja pitkät matkat olisi kannattavaa hoitaa niillä, kun taas lyhyet matkat ja lähikaupunkien välinen kauppa toimisi edelleen maanteitä pitkin.

Seikkailijoilla voisi olla käytössään sitten esimerkiksi huonokuntoinen tai "vanha" ilmalaiva, jollaisia näkisi myös laihemman kukkaron omaavilla kauppiailla. Ilmalaiva matkavälineenä antaisi seikkailijoille paljon laajemman piirin liikkua ja mahdollistaisi myös eksoottiset skenaariot ja matkat "taivassaarille" Avatarin tyyliin.

Kyllä, tätä on syytä pohtia...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti