perjantai 28. tammikuuta 2011

Dragon Age: Sielun kurimus 1

Pelasimme puoli tuntia sitten loppuun ensimmäisen pelimme Dragon Age: Sielun kurimus -etäkampanjaa. Ruumiita tuli - mutta onneksi vain vihujen suunnalla.

Aluksi hieman taustoja, sillä kertaus on opintojen äiti. Eli porukkamme on hajaantunut siten, että suurin osa pelaajista on Helsingissä. Endless Bag of Games -blogia pitävä MkaY työkavereineen vaikuttaa pääkaupungin suunnalla, ja minä pidän pystyssä linnaketta täällä Kajaanin suunnalla. Pelit hoituvat Mumble + Cacoo + Irc -kombolla, jossa Mumblella hoidetaan puhuminen, Cacoossa piirrellään karttoja yms. selvennyksiä ja Ircissä noppabotti hoitaa nopanheittelyn. MkaY:n työkaveri, Izeman, kirjoitti todella näppärän botin, jonka avulla onnistui lopulta myös Dragon Age -peliä ajatellen myös Dragon Dien antamien tulosten erottelu Stunt-pisteitä varten. Loistavaa työtä!

********

Sitten pelikerran tapahtumiin:


Kaikki lähti liikkeelle siitä, kun pelaajahahmot, nuori soturi Jewyn ja Piirin velhona esiintyvä Rynes (salanimellä Garod) olivat matkalla Kirkmuurin kaupungista kohti Korpiapään kaupunkia Fereldenin puolella Heräävää merta. Matkaa tehtiin Pärske-nimisellä pienellä kogilla, ja aluksi varsin tapahtumaköyhältä vaikuttavan matkan alkutaipaleella seikkailijat jutustelivat niitä näitä niin laivan kapteeni Aladorin, laivapoika Talbarin kuin kanssamatkustaja Jorynkin kanssa. Lisäksi seikkailijat tekivät tuttavuutta toisiinsa, vaikka kahden toisilleen vieraan seikkailijan välit olivatkin alkuun varsin muodolliset ja etäiset.

Kapteenin 2-päiväiseksi ennustaman matkan aikana alkoi kuitenkin pian tapahtua. Ensinnä Jewyn sai Aladorilta hieman tarkemmin selville Korkiapään taustoja ja merirosvojen kiusaaman rannikon tilannetta. Herttua Ayden Cousland olikin päättänyt kutsua koolle seikkailijoita ja sotureita ympäri Fereldenin ja Thedasin saadakseen resursseja merirosvojahtiin ja merirosvojen huhutun johtajan, Sumujen kuninkaan, löytämiseksi.

Seikkailijakaksikko pani kuitenkin pian merkille, että laivapoika Talbar vaikutti epäilyttävältä. Tältä löytyi ensinnäkin enemmän rahaa kuin pahaisella laivapojalla olisi uskonut olevan, ja lisäksi tämä tähyili jatkuvasti Fereldenin rannikolla nousevien saarien suuntaan. Kiitos taitavien puhujanlahjojensa Jewyn saikin pian pojalta selville, että poika oli tehnyt Kirkmuurin kaupungissa sopimuksen tunkeilijoiden päästämisestä laivaan yön pimeinä tunteina. Seikkailijat olivat ymmärtäväisiä nuoren pojan hyväuskoisuudesta, mutta kapteeni Aladorilta ei ymmärrystä laivapojalle herunut.

Seikkailijat ja kapteeni eivät kuitenkaan paljastaneet vielä Talbarille, että hänen salaisuutensa oli paljastunut (Jewyn oli vannonut pitävänsä sen omana tietonaan), vaan yön tullen laivan miehistö ja matkustajat järjestivät ansan laivaan tunkeutuville, jotka paljastuivat haltiasoturin johtamiksi merirosvoiksi. Merirosvot ajettiin varsin helposti pakosalle, ja haltia jäi vangiksi menetettyään ensin toisen korvansa Jewynin tarkan ammunnan tuloksena.

Voittoisa joukkio suuntasi kohti Korkiapäätä, mutta sataman tuntumassa odotti vielä levottomuuksia. Kapteeni Alador oli nimittäin vanginnut Talbarin, ja aikoi teloittaa petollisen laivapojan. Seikkailijat kävivät poikaa puolustamaan, mutta kapteeni piti päänsä, ja hetken tilanne näytti kääntyvän uudeksi verenvuodatukseksi. Jory paljasti kuitenkin tällöin olevansa harmaavartioston soturi, ja otti Velvollisuuden lain nojalla pojan suojatikseen ja harmaavartiaksi koulutettavaksi. Tämä ei miellyttänyt Pärskeen kapteenia, jonka ilme kertoi erityisesti Talbaria kovasanaisesti puolustaneen Jewynin saaneen itselleen vihollisen.

Pelikerta päättyi Joryn ja Talbarin hyvästellessä seikkailijat Korkiapään satamassa, ja Jewynin ja Garodina edelleen esiintyvän Rynesin jäädessä vangiksi saamansa haltian kanssa Korkiapään satamaan. Vangin lisäksi heillä oli yksi johtolanka: haltialta löytyi musta, peilimäisesti heijastava kivi, jonka mustissa sisuksissa oli valkoinen viiru. Rynes päätteli tämän olevan maaginen esine, mutta esineen tarkempi luonne selviäisi vastan tarkempien tutkimusten jälkeen.

Kenties he olivat päässeet peräti pahamaineisen Sumujen kuninkaan jäljille...

Hahmoja:
Kapteeni Alador, Pärskeen kapteeni
Jory, harmaavartija
Talbar, Pärskeen laivapoika
Merirosvoja johtanut haltiasoturi

******

Pelijohtajan pallilta katseltuna pelikerta sujui vallan mainiosti. Vaikka alkukankeutta tunsinkin kärsiväni, niin homma lähti sujumaan varsin jouhevasti, vaikka valitsemani aloitusskenaario ei ollut helpoimmasta päästä: seikkailijat olivat toisilleen täysin tuntemattomia ja paikassa, jossa heidän toimintansa oli varsin rajoitettua.

Onneksi pelaajat kuitenkin lähtivät rohkeasti mukaan tilanteeseen ja tutustuivat laivan "tärkeisiin" henkilöihin, ja homma lähti rullaamaan. Varsinkin Jewynin toiminta piti pyörät liikkeellä. Pelinjohtajan pallilla oli varsin mukava istua, kun pelaajat olivat niin aktiivisesti mukana.

Dragon Agen systeemi toimi, ja erityisesti stuntit toivat kyllä väriä taisteluun (varsinkin Jewyn sai varsin elokuvamaisia hetkiä laivan köysissä viuhuessaan ja riisuttuaan merirosvopäällikön aseista yhdellä taitavalla hyökkäyksellä. Systeemi on varsin simppeli, ja voisi olla jopa puuduttava, mutta stuntit tuovat sopivasti maustetta taisteluun. Pelinjohtajan pallilta systeemi toimi, ja pelaajatkin tuntuivat tykkäävän.

Halusin luoda skenaarion, jossa olisi mahdollisimman paljon vaihtoehtoja (saadaanko selville merirosvojen hyökkävän, miten toimitaan jos saadaan...). Tällä kertaa seikkailijat pääsivät turvallisille vesille ja onnistuivat yllättämään merirosvot sen sijaan, että merirosvot olisivat yllättäneet laivan miehistön ja matkustajat. Olin miettinyt tätä mahdollisuutta jonkin verran, mutta myös muita mahdollisia ratkaisuja oli käytössäni. Kuitenkin tapahtumat seurasivat toisiaan aika mukavasti, eikä minun tarvinnut juurikaan miettiä, että mitäs nyt voisi tapahtuakaan.

Toisaalta halusin tuoda myös skenaarioon sen, mistä minä Dragon Agessa pidän, eli valintojen vaikeuden. Talbar oli loppujen lopuksi petturi, vaikka osa menikin hänen hyväuskoisuutensa piikkiin. Toisaalta laivan kapteeni oli hyvin ankara, joten oli mielenkiintoista nähdä, kenen puolelle seikkailijat asettuisivat. Tällaisia juttuja mielestäni Dragon Agessa pitää ollakin: tilanteita, joissa ei ole "hyvä" ja "paha", vaan erilaisia näkökulmia. Tällä kertaa seikkailijat päättivät suojella poikaa, ja saivat siitä hyvästä tietää Joryn olevan harmaavartija (ja näin ollen seikkailijoilla on linkkiä harmaavartion suuntaan), mutta toisaalta kapteeni Alador ei seikkailijoita katso kovinkaan hyvällä heidän puututtua laivan järjestyksenpitoon.

Semmoinen oli ensimmäinen pelikerta. Hieman viimeiseen mahdolliseen tilaisuuteen jäivät pelinjohtajan valmistelut, mutta onneksi pelikerta sujui siitä huolimatta. Tästä on hyvä jatkaa.

5 kommenttia:

  1. Erittäin hyvä pelikerta, joka toi esille juuri Dragon Agelle ominaisia piirteitä. Ensimmäiseksi pelikerraksi juuri sopiva sysäys pelin liikkeelle laittamiseksi. Omissa kampanjoissa saatan helposti pohjustaa juonen käynnistämistä turhan pitkään. Roolipeleissä kun pätee se keep it simple- hyvin pitkälle.

    Dragon Agen systeemi on siinä mielessä erikoinen, että yksinkertaisuudestaan huolimatta se tukee roolipelaamista. Tämän systeemin avulla oli helppoa tehdä "dashing swordman" eli nuori miekkataituri, jolta jopa onnistui hienot temput (stuntit nappiin oikeassa paikassa). En ihan hevillä keksi systeemiä jossa hahmoni kykenee nousevan viiltoiskun jälkeen iskemään napakasti miekallaan niin, että vihollinen riisutaan samalla aseista ja vihollisen kaaduttuaan hahmo seisoo miehen päällä pitäen asetta kurkulla.

    Pelikerta erinomainen, asetelmat roolipelille hyvät ja hyvä systeemi. Voittajan pelikerta!

    VastaaPoista
  2. Oujeah, tämä vaikuttaa rokanneen erittäin hyvin! Alkuasetelmasi oli kieltämättä haastava mutta loi kuitenkin hyvät mahdollisuudet roolipelaamisella ja MkaYn mainitsemalle sysäykselle, joka laittaa pelin liikkeelle. Jään kiinnostuneena seuraamaan miten Sielun Kurimus etenee.

    Sivuhuomiona, kirjoitan Dragon Age aloitusseikkailua omaan käyttöön mutta jos kiinnostusta löytyy niin voin laittaa jotain reittiä tuon jakoon. Nuorempia veljiä pitäisi houkutella harrastuksen pariin ja mikäs sen parempi peli kuin Dragon Age, josta voi näyttää trailerin youtubessa ja johtaa peliä yksinkertaisilla mutta näppärillä säännöillä. ^^

    VastaaPoista
  3. Tuo Dragon Agen systeemin yksinkertaisuus palvelee siinä mielessä myös peliä, että pj:n on tarvittaessa helppoa tehdä päätöksiä, mutta toisaalta pelin päälle on helppo pultata lisäpalikkaa sitä mukaan jos/kun niitä tarvitsee. Aika vähällä sääntömanageroinnilla selvittiin.

    Dragon Age on myös siitä jännä peli, että vaikka se on hyvin aloittelijaystävällinen, niin se tuntuu miellyttävän kokeneempiakin pelaajia.

    Blue_Hill, kyllähän minä periaatteessa voin tuon esimerkiksi Google_Docsiin lyödä, https://docs.google.com/document/d/1ABS3cjp4bOLs1l6UY7e33y-kMRafzzNG3sc2SF-Ve5E/edit?hl=en#

    En vain tiedä, kuinka paljon siitä saa irti, kun tuo oma suunnittelutyyli on vähän sellainen sekametelisoppa, että osa on paperilla ja osa päässä.

    VastaaPoista
  4. Joo, tuo seikkailu tuli tuollaisena heittona, etät jos kiinnostaa. Juoni on aika suora mutta eikös kaikki aloitusseikkailut ole aika selkeitä? :P Muutama jännä juttu mukana, jotka muuttaa vähän perusluolakomppaus-meininkiä, saa nähä mitä veljet diggailee.

    VastaaPoista
  5. Blue_Hill, joo kyllä niitä on aina mukava katsella (ja kopioida) omaan käyttöön. Pistin tuon oman lähinnä vertailun vuoksi. Google Docs on musta tuollaiseen just helppo ja kätevä apuväline, vaikka välillä se tuntuu vähän sekavalta.

    VastaaPoista