lauantai 12. syyskuuta 2009

Pelaajille!!!

Olisi ihan supersiistiä jos pelaajat oikeasti lukisivat tämän ja kommentoisivat... palvelisi meidän kaikkien pelejä... Mielestäni nämä asiat on tärkeä kirjoittaa vaikka sitten tänne lokiin, sillä mesekeskusteluissa sovitut asiat pakkaavat ainakin minulta unohtumaan, ja niistä tulee yleensä enemmän tai vähemmän väittelyä tai myöntelyä sen sijaan, että mitään rakentavaa saataisiin sanottua. Tähän on helppo kertoa oma mielipide vaikka esseen muodossa.


Praedorista. Tuliko yllätyksenä? Tämä ei ole varsinainen uutinen, vaan hieman pohdintaa minun ja Juhon keskustelun herättämistä ajatuksista. Taitoimme peistä muun muassa hahmojen taustoista, roolipelaamisesta, hahmojen/pelaajien saamista palkinnoista ja peleistä nyt yleensä. Normisettiä, eikös?

En nyt ryhdy koko keskusteluamme referoimaan, vaan nostan esille hahmojen palkitsemisesta nousemani mietteet. Minä mainitsin, että olin antanut Juhon ja Jaakon hahmoille kokemusta ehkä liiankin anteliaala kädellä, enkä ole kontrolloinut riittävästi mihin niitä kokemuspisteitä käytetään, sillä varsinkin Juhon Fallon-hahmo alkaa olla täyshaarniskoineen ja miekkailutaito 17-arvonsa kanssa aika pelottava tappokone. Tosin eräs Andante, seresiläinen ritari oli 19-arvonsa ja kahden miekkansa kanssa vielä pelottavampi, joten täyshaarniskaan verhoutuneissa sotureissa ei sinänsä ole mitään uutta.

Minä mietiskelin, josko uusia etuja ja haittoja pitäisi korostaa "palkintoina" enemmän, mutta Juho mainitsi - ja on moneen kertaan jo aikaisemminkin sanonut - että kokemuksen lisäksi hän haluaisi erityisesti esineitä ja alkemiaa palkinnoiksi.

PJ:nä tietenkin yritän yleensä kuunnella pelaajia ja täyttää heidän toiveensa parhaani mukaan, mutta taikaesineet ja vastaavat ovat Praedorissa aina hieman ristiriitainen palkinto.

Ensinnäkin meidän täytyy muistaa mitä genreä Praedor edustaa: Se on matalalentoista, useimmiten mutapaskaista "matalaa fantasiaa", jossa sankarit ovat elämää suurempia kunnes elämä tavoittaa heidät verisellä todellisuudellaan. Vaikka aarteenmetsästys onkin Praedorissa tärkeä teema, se palvelee lähinnä motiivina seikkailuihin lähtemiseen, hahmojen elättämiseen sen sijaan, että olisi hahmojen kehityksen tarkoitus tai keino; yleensä saadut aarteet myydään ruoan ja yösijan saamiseksi sen sijaan, että niitä säilytettäisiin tärkeimpiä ja hyödyllisimpiä lukuunottamatta hahmoilla. Lisäksi Fallon on jo nyt niin pelottava tappokone, että vaikkapa +2 taitoon +1 vaurioon -miekka olisi hänen käsissään jo aika pelottava. Toisaalta tuollaisia numeerisia arvoja käyttämättäkin taikaesineitä keksii, ei siinä mitään (vaikkapa nimettömien läheisyydessä hohtava ase, tai jotain).

Mutta! Aina on se mutta. Minusta hohtavat taikamiekat, DnD-haarniskat ja lukuisat taikaesineet eivät vain sovi Praedorin teemaan. Näemmekö esimerkiksi Ferronilla, Praedorin tunnetuimmalla hahmolla taikamiekkoja? Ei, hänen merkittävimmät "resurssinsa" ovat sarjakuvien perusteella yleensä hänen omat taitonsa tai korkeintaan yksinkertaiset alkemistiset liemet. Samoin on esimerkiksi Eramin tai Aricin laita; molemmat ovat kovia ja kokeneita Praedoreita, mutta heidän aseensa eivät "pelimekaanisesti" ole sen ihmeellisempiä, kuin muidenkaan vastaavat aseet. Eramillakin on Vanha Koira -novellissa tasan yksi alkemistinen liemi, jonka hän on ostanut pahan päivän varalle.

Tästä pääsemmekin aasinsiltaa alkemiaan ja alkemistisiin palkintoihin. Juhoa ilmeisesti "rassaa", että alkemia on varsin kallista ja harvinaista; kenties hän näkee tämän estävän häntä keksimästä "erikoisia" ideoita minun tarjoamiin ongelmiin, mene ja tiedä. Kuitenkin mielestäni on tärkeää, että Praedorissa alkemia myös pysyy jokseenkin harvinaisena; seikkailijoiden ei - painotan, ei - ole tarkoitus olla käveleviä joulukuusia, jotka heittävät aina taistelun aluksi räjähtävän/sokaisevan alkemistisen liemen tai myrkyttävät vihollisensa jauheilla. Praedor kertoo ennen kaikkea enemmän tai vähemmän asekuntoisista sotureista, ja vaikka alkemistin ja kirjanoppineen pelaaminen on ihan pätevä vaihtoehto, niin mielelläni pitäisin alkemian praedorissa enemmän tai vähemmän harvinaisena - ja täytyy myös muistaa että kumpikaan pelaajistamme ei ole alkemisti, joten heidän lähteensä alkemiaan rajoittuvat suurista kaupungeista löytyviin alkemisteihin ja aarteiden mukana tuleviin liemiin.


Mutta tämä on minun näkemykseni, ja pelaajien toiveesta olen valmis sitä tarkistamaan; aikomuksena on ollutkin tuoda esimerkiksi hienoja taika-aseita ja vastaavia peliin, mutta juonen edetessä tilaisuuksia ei vain ole oikein tullut, sillä edes "pakollisten" palkintojen pitäisi minun mielestäni tulla luontevasti tarinan edetessä, eikä vain saaliina, "suden mahasta löytyvinä kultakolikoina". Ja täytyy kyllä huomauttaa, että muutamat "taika-aarteet", joita olen saaliiksi pannut, on saatettu ohittaa syystä tai toisesta, kun "rohkeat" seikkailijat ovatkin välttäneet taistelua tai reittejä joilla aarteet olisi saatu. Mutta sellaista se roolipelaaminen on: arvaamatonta. :)

Huomautus! Muistavatko Juho ja Jaakko heillä olevat hansikkaat, jotka helpottavat kiipeily-heittoja? Olivatkohan ne Valinarin hansikkaat tai jotain? Aivan tyhjin käsin pelaajat sentään eivät ole jääneet...

Joten todennäköisesti jo ensipelissä tulee myös enemmän sitä "loottia". Toki taikaesineet ovat omalla tavallaan osa Jaconiaa, ja ilman muuta niitä oli tarkoitus ennemmin tai myöhemmin mukaan tuoda - esittelin jo itse asiassa sessio takaperin idean tutusilaisesta kansanaarteena kulkevasta falchion-tyylisestä miekasta - mutta nyt esineitä tuodaan sitten vähän enemmän ja vähän ennemmin...


Tästä kuitenkin myös muutamiin seikkoihin, joita minä itse koen peleissämme "tarkastettavina". Tällä hetkellä minä suunnittelen kampanjaa ja seikkailuita aikalailla "arvaamalla"; tämä nähtiin esimerkiksi kun suunnittelin kampanjan 2-osan tärkeäksi teemaksi sotaa ja siihen liittyviä strategisia koukeroita, mutta sitten sainkin kuulla, että pelaajat haluavat enemmän "sooloilua", pieniä taisteluita ja seikkailumaisempaa settiä - tai jotenkin tällainen kuva minulle jäi. Kuitenkin toiveena minulle on lähinnä esitetty "enemmän loottia", "enemmän taisteluita", "enemmän tilaisuuksia käyttää taitoja" - ja mielestäni näitä olen yrittänyt tarjotakin.

Nyt siis toivoisin, että pelaajat aikuisten oikeasti esittäisivät teemoja, joita haluavat peliin - informointi on tärkeää! Haluatteko te seikkailumaisia, DnD:mäisempiä, kohtauksia raunioissa ja Borvariassa, jolloin loottikin olisi "kovempitasoista". Vai halajatteko mutapaskaisempaa menoa, Jaconian pienen ihmisen ongelmien kohtaamista ja käsittelemistä, ja omalla tavallaan roolipelaamista korostavia sessioita - esimerkiksi Kandarin ja Fallonin suhteessa näen paljon potentiaalia, samoin kuin Palonin perhekuvioissa. Nythän pelit ovat olleet aika kevyitä roolipelaamisen taholta, mikä sopii minulle siinä missä "näyttelykerhokin". Haluatteko jotain täysin muuta? Minulle ovat tärkeitä juuri nuo mutapaskan tarjoamat teemat, samoin kuin Koposen Efemeros #2:ssa esittelemät fantasiaoopperan ja maailmanlopun fantasian ideat, mutta niistä voinen kertoa lisää sen mukaan mitä te haluatte.

Heittäkää rohkeasti ideoita, mitä haluaisitte Praedor-peleihimme, muutakin kuin "enemmän loottia" ja "enemmän taisteluita". Ideoita kyllä minulla riittää, mutta niistä olisi mukava valkata sellaiset, jotka teitäkin kiinnostaa. :)

Vielä viimeisenä huomautuksena noista "palkinnoista": Jos teitä kiinnostaa nimenomaan hahmojen pelaaminen sankareina, maagisen ja erikoisen saaliin korostaminen entisestään - kyllä minä rehellisesti mielestäni olen sitä kiinnostavaa loottia kuitenkin peleihin yrittänyt tuoda siellä, missä se on mahdollista - ja ylipäätään "vauhdikkaampaa" menoa, niin ehkä Praedor ei välttämättä ole oikea peli.

Olen jo aikaisemminkin heitellyt ideoita esimerkiksi jostain High Fantasy setistä, jossa esimerkiksi D&D "oikein pelattuna" olisi ihan varteenotettava vaihtoehto, esimerkiksi Routamaat -maailmassa, jota tuossa kesän lopulla vähän ideoin omaksi ilokseni pasianssiksi. Siinä on mielestäni potentiaalia kiinnostavaan D&D Roleplaying Setting -meininkiin, jos tuollaiset aarteet, hahmojen selkeästi sankareina pelaaminen ja hahmoja korostetusti boostaavat esineet ovat enemmän mieleen. Esimerkiksi Pathfinder Roleplaying -sääntösysteemin hankkiminen olisi varteenotettava vaihtoehto. Siinä D&D:hen on saatu aika mielenkiintoisia "korjauksia" ja innovaatioita. Minä ainakin pelaisin Fighter-hahmoa, sillä se on aika kova luu. :)

Tai jos Routamaat ei kiinnosta, niin sitten voidaan lähteä pelaamaan esimerkiksi "Generic Fantasy Land, Generia" -tyylistä maailmaa, jota sitten yhdessä rakenneltaisiin. Ja voisihan siitä fantasiamaailmasta tehdä erikoisempaakin - tosin mikään weeaboo, anime, manga, naruto, whatever "god like" setti ei oikein iske tulta tässä roolipelaajassa. Jos haluamme oikeita supersankareita pelata, niin siihenkin löytyy systeemit ilman, että meidän tarvitsee mitään "Power Level 9000!!!" -meininkiä pelata. Marvel, Wathcmen, Pulp-sankarit; minä ainakin tykkään sarjissankareista!

Ja jos fantasia ei ole se juttu, niin voihan sitä muutakin pelata. Tosin minulta ei oikein riitä innostusta esimerkiksi mihinkään cyperpunkiin tai apokalyptic-tyylisiin setteihin... jokin kauhu voisi ehkä menetellä jos jotakuta kiinnostaa oikeasti pyörittää "pelottavaa" kauhua.

Mutta, minua kyllä kiinnostaisi tuo Praedor - en vain näe järkeä änkeä sinne teemoja, joita ainakaan minä en koe maailmaan/peliin sopiviksi. Minä olen peleistä tykännyt, ja olen ihan tyytyväinen kampanjassa suunnittelemaani juoneen ja ideoihin, mutta pelaajien toiveetkin olisi viimeistään tässä vaiheessa ihan mukava kuulla. Että ideoikaa!

3 kommenttia:

  1. Itse olen ainakin tyyvtyväinen pelien sujumiseen. Juoni on rullannut todella hyvin ja hahmoilla on ollut monenlaisia kohtauksia vastassa. Roolipelaaminenkin on kyllä kehittynyt viime aikoina. Puhuminen enemmän hahmojen suulla on tuonut lisää "väriä" peliin. Taistelut ovat kyllä olleet allekirjoittaneelle ns. helppoja, tosin täyshaarniskassa olevan ritarin olettaisikin pärjäävän tällä sarjalla hyvin. (pistäppä hahmoni kiipeämään omenan puusta niin voisi nopat kulua puhki ennen onnistumista)

    Ei minua kyllä rassaa alkemian kallis hinta, en tiedä mistä näin ymmärsit. Oikeastaan vasta parin pelikerran aikana olemme käyttäneet muita alkemialiemiä kuin parantavaa juomaa. Maailmankuvaan ei todellakaan sovi rosvo joka heittelee happopulloja joka nurkan taakse, vetäen niitä "awesome endless bag of acid mixtures +3" repustaan. Aika tasapainossa alkemian suhde maailmaan on ollut ainakin tähän asti. Noista erikoisemmista esineistä mainitsin sen että jos pelimaailmassa jollain olettaisi olevan jonkinlainen erikoisempi ase, haarniska yms. hilavitkutin, niin eikö sen todennäköisesti ole juuri sillä kovimmalla, kokeneella seikkailijalla kuluneessa huotrassa. Pelimekaanisesti ajatellen hahmolla jolla on korkea taitoarvo aselajissaan. Tätä ei pidä lukea että kun saa taitoarvon tietylle asteelle PJ:n pitää tiputtaa tuollainen ase taivaalta. (olen jo tykästynyt pelin alusta alkaen kulkeneeseen miekkaan.) Eipä muuta tullut tässä mieleen.

    T: Tenchu

    VastaaPoista
  2. Mukava kuulla, että pelin kulku on miellyttänyt, ja tietyllä tavalla "helpotus" kuulla, että ymmärsin väärin tuon alkemia-/aarrejutun.

    Tosiaan aarteita varmasti kasautuisi toisaalta juurikin niille koville luille, mutta yhtä todennäköisesti sellaiset voivat kulkea suvuissa aarteina, jolloin "arvotonkin" henkilö voisi tällaista hienoa aarretta kantaa. Molemmat näkisin yhtä todennäköisinä, mutta ilman muuta siä saalista pitää hahmoille saada... myös yksi mahdollisuus on palkata velho lumoamaan oma vanha, kulunut miekka, sillä palkattaviakin velhoja kerta löytyy.

    - Jasca

    VastaaPoista
  3. Se on hyvä, että kommunikoinnin tärkeyttä tuodaan esille. PJ kuitenkin voi tehdä vain niin paljon, kun pelaajat antavat hänelle resursseja. Esim jos pelaaja ei annan 10-min taustaa, niin ei tarvitse pelaajankaan odotella mitään erikoista.

    Meille vaikeille Suomalaisille tuo omien halujen ilmaiseminen voi joskus kohteliaisuus syistä olla vaikeaa "ettei se luule, ettei me tykätä sen kampanjasta". Enemmän puhetta --> parempaa peliä.

    VastaaPoista