Rautalaulun hahmot määritellään heidän Ominaisuuksiensa ja Kykyjensä perusteella. Itse hahmonluonti toimii mielestäni hyvin, ja mielestäni tekemäni pienet muutokset Ville Vuorelan Code/X-systeemiin palvelevat hyvin pelin Miekka&Magia -teemaan.
Nyt olen kuitenkin miettinyt, miten hahmonluontia voisi kehittää vielä eteenpäin; ominaisuuksien ja kykyjen määrittely on nopeaa, mutta jotain väriä hahmonluonti voisi vielä kaivata. Jotain, joka määrittelisi hahmoja vielä hieman yksilöllisemmiksi (kaksi taitavaa miekkamiestä ovat varsin samannäköisiä arvojensa puolesta), ja toisi mahdollisuuden kehittää hahmoa muutenkin, kuin uusia kykyjä ottamalla ja ominaisuuksia nostamalla; ominaisuusarvo +3 on jo varsin hyvä, ja varsinkin taisteluista tulee ep-hahmojen vinkkelistä hyvin kuollettavia (ja pelaajien kannalta helppoja), kun kaikki taisteluun liittyvät arvot on nostettu yli arvon 2.
Paras ratkaisu, jonka olen tähän mennessä keksinyt, on tehdä vastustajista kovempia nostamatta kuitenkaan niiden ominaisuusarvoja yli-inhimillisen suuriksi. Sen sijaan poikkeuksellisen kova Haarniskointi tai korkea Sitkeys tai ominaisuusarvoista laskettua korkeampi Puolustus saavat vihulaiset kestämään vähän enemmän vahinkoa, mutta silti hahmot vielä pärjäävät niille.
Mutta siitä hahmonluonnin kehittämisestä. Roolipelien pienkustantamo Myrrysmiehet ovat kehitelleet omaa (turbo)keskiaikafantasiaroolipeliään Rautamantteli (vakuutan muuten, että Rautalaulun ja Rautamanttelin nimien samankaltaisuus on sattumaa). Rautamanttelissa hahmonkehitys koostuu hahmolle valittavista Taustoista ja Maineista, ja jotain Maineen tyyppistä systeemiä olen itsekin miettinyt Rautalauluun lisättäväksi, vapaaehtoiseksi systeemiksi.
En ole vielä päättänyt miksi näitä kutsuttaisiin, mutta vaihtoehtoina ovat muun muassa tuo hyvälle kuulostava Maine, Edut (kuten Praedorissa), Erikoiskyvyt, Erikoisominaisuudet, Lahjat jne. Jokin lyhyt ja ytimekäs sen kuitenkin pitäisi olla, ja teemaan sopiva. Muutenkin tämä on vielä kehitysasteella, mutta jonkinlainen "varjopuoli" erikoisominaisuuksiin tulee todennäköisesti liittymään...
Lisää näistä "erikoisominaisuuksista" myöhemmin...
Lisäksi mielessä on käynyt kehittää Rautalauluun jokin oma maailma, mutta sekin on vielä "tämähän oli hyvä ajatus"-asteella, joten eipä siitäkään sen enempää. Kenties Rautalaulun vahvuus on kuitenkin se, että pelinjohtajien on helppo käyttää sitä omissa Sword & Sorcery -henkisissä, kevyissä peleissään...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti