Olen miettinyt kilpiä Rautalaulussa. Niiden mekaniikka on kopioitu suoraan alkuperäislähteestä, eli Code/X-pelistä: kilpi antaa käyttäjälleen osittaisen suojan, joka tuo -1 vastustajan hyökkäyksiin.
Rautalaulussa kilvet ovat kuitenkin hieman yleisempiä, kuin alkuperäisessä, moderneihin aseihin keskittyvässä Code/X:ssä, joten tämä ratkaisu kopioida kilpien toiminta suoraan alkuperäisestä pelistä ei tuntunut edes peliä kääntäessä välttämättä parhaalta mahdolliselta ratkaisulta. Koska kilvet ovat Rautalaulun miljöössä yleisempiä, on -1 kilvenkantajaa vastaan hyökätessä aina yksi yksityiskohta lisää muistettavaksi.
Meidän parissa testipelissä tämä ei ole muodostunut ongelmaksi, mutta toisaalta mietin myös vaihtoehtoista ja varsin perinteistä tapaa tuoda kilpien toiminta peliin:
Hyökkäyksen vaikeuttamisen -1:llä osittaisen suojan takia kilpi antaakin sen sijaan +1 kantajansa Puolustukseen.
Tämä ratkaisu olisi huomattavasti yksinkertaisempi, sillä näin kilpi olisi aina merkittynä kantajansa Puolustus-arvoon, eikä sitä tarvitsisi erikseen huomioida. Lisäksi sillä, tuleeko kilvestä -1 hyökkääjän heittoon vai +1 ylitettävään vaikeusarvoon (Puolustukseen), ei liene todennäköisyyksien kannalta merkitystä. Torjunnat yms. toimisivat edelleen niin, kuin pelissä on kirjoitettu.
Koska kilvet ovat kuitenkin toimineet ihan hyvin testipeleissä sellaisenaankin, en ryhdy tätä itse Rautalauluun muuttamaan. Tässä on kuitenkin mahdollisuus viilata peliä omaan makuun sopivaksi.
Ensi viikolla olisikin tarkoitus pelata kolmas testipeli Rautalaulua...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti